perjantai 16. toukokuuta 2014

Torstai 15.5

Heräsimme aamulla seitsemältä. Kahdeksalta oli aamupala. Kymmeneltä menimme seikkailugolffaamaan. Siellä oli kaksi erinlaista golf-rataa. Golf keskusta vastapäätä oli ravintola Arkipelag. Sinne menimme syömään yhdeltätoista. Siellä oli ruokana pottuja ja lihapulla kastiketta. Jälkiruuaksi sai ottaa kahvia ja keksejä. Sen jälkeen menimme ostamaan jäätelöä. Ja saimme käydä siinä lähellä vähän shoppailemassa. N. klo.  13.00 menimme satamaan odottamaan laivaa.
Laiva lähti klo. 14.25. Menimme Turkuun erillä laivalla millä tulimme Ahvenanmaalle.
Söimme laivan ravintolassa. Saavuimme Turun satamaan kahdeksalta. Sieltä lähdimme Valkeakoskelle yöpymispaikkaamme Ilolaan. Siellä oli erilaisia maatilan eläimiä, esim. lampaita, lehmiä, kanoja, koiria, kissoja, kaneja ja hevosia. Söimme iltapalaksi makkaraa ja leipää. Jokainen sai oman sipsipussin ja limsatölkin. Siellä oli myös yösauna. Kävimme suihkussa ja aloimme nukkumaan n. 01.00

Tanja ja Marjo

Kotia kohti!

Olimme Funparkissa klo 10. Jokainen sai rannekkeen ja kaksi pelipolettia. Lapset syöksyivät laitteisiin. Ammuntapelit, kuten XD Ride ja Lasersota sekä pyörivä simulaattori G-Force näyttivät olevan suosituimpia laitteita. Aikuiset eivät uskaltaneet kokeilla laitteita. Söimme paikan päällä n. klo 12-13, jonka jälkeen osa oppilaista lähti shoppailemaan. Hyvin näyttivät viihtyvän, vaikka mukava on varmasti kotiinkin jo palata.

Ideaparkista lähdimme ajamaan kohti pohjoista kolmen maissa. Moni oppilas nukahti jo ensimmäisen varttitunnin aikana. Eipä voi kieltää, etteikö valvojiakin väsyttänyt!

Opet + huoltajat

keskiviikko 14. toukokuuta 2014

Keskiviikko 14.5.

Heräsimme klo 7:00. Kävimme klo 8:00 aamupalalla. Klo 9:00 lähdimme opastetulle retkelle. Ensin kävimme Kastelholman linnasssa ja sitten menimme Chips-tehtaalle. Sen jälkeen menimme vankilamuseolle. Seuraavaksi kävimme syömässä Michael Björklundin ravintolassa. Ruokana oli lihakeittoa ja jälkiruuaksi ahvenanmaalaista pannukakkua. Sitten kävimme museolaiva Pommernissa ja merimuseossa, jossa törmäsimme Ville Viikinkiin. 17:00 tulimme Solhemiin syömään. Lähdimme ostoskeskusta kohti 18:00. Paistoimme makkaraa ja söimme hot doggeja iltapalaksi.

Kirjoittanut Johanna ja Milla.

tiistai 13.5.2014

Herätys soi kello 6.30. Söimme aamupalan omassa huoneessa ja teimme aamutoimet. Sitten lähdimme kohti Turun satamaa. Siellä odotimme, että laivaan pääsee kyytiin. Laiva lähti kello 8.45. Laivamatka kesti viisi tuntia ja sillä aikaa kiersimme laivaa ja söimme laivan buffetissa. Saavuimme Maarianhaminaan kello 14.10. Sieltä lähdimme kohti Pensionat Solhemia. Meille jaettiin huoneet. Aurinko paistoi lämpimästi ja vaihdoimme shortsit ja teepaidat päälle. Pelasimme jalka- ja sulka- ja lentopalloa. Kahlasimme meren rannalla. Söimme päivällisen päärakennuksessa. Ruokana oli riisiä, perunaa, kanankoipia, jotaki kerman tapaista kastiketta, salaattia ja porkkanaraastetta. Juomana oli mehua, maitoa ja vettä. Päivällisen jälkeen menimme Mariebad-kylpylään. Ne jotka eivät halunneet uida kävelivät mariebadista Solhemiin. Matka oli n. 4km. Kylpylässä tuli sähkökatkos joka kesti n. 5 min. Suihkuja ei voinut silloin käyttää. Kylpylässä oli monta eri allasta ja liukumäkiä. Siellä oli ulkoallas ja merellä sai käydä uimassa. Kylpylästä tulimme suoraan Solhemiin. Kävimme syömässä iltapalan ja aloitimme tämän blogin kirjoituksen, mutta kun oli niin myöhäinen menimme nukkumaan ja päätimme kirjoittaa loppuun keskiviikkona 14.5.2014. Terveisiä täältä Maarianhaminasta toivottavat Erika, Elina.M ja Eveliina P.S. Muistakaa lukea blogiamme C: C: C:

maanantai 12. toukokuuta 2014

Maanantaipäivä 12.5

Kun maanantai aamu koitti lähdimme koulunpihasta kahdeksalta. Puuhailtiin omia juttuja "banaanitauvolle" saakka. Kun lähdimme jatkamaan matkaamme katsoimme Liisa ihmemaassa videota. Seuraavaksi pysähdyimme hirvaskankaan ABC:lle. Ensin söimme linja-autossa koululta saatuja eväitä, kun olimme syöneet saimme käydä ostamassa jotain ja saimme syödä myös omia eväitä. Aikaa oli 45 minuuttia. Sitten jatkoimme matkaa Ideaparkkiin saakka. Ensin shoppailimme tunteroisen ja sitten olikin tyttöjen aika mennä syömään Raxiin. Kun tytöt olivat syöneet oli poikien vuoro syödä ja tytöt lähtivät shoppailemaan. Lähdimme Ideaparkista klo: 20.00. Ajelemme Turkuun Omenahotelliin. Matka kesti noin 2tuntia. Olemme Omenahotellissa perillä noin kymmeneltä. Omenahotellissa syömme iltapalan ja menemme nukkumaan.
Mette-Marjut ja Kiia.

perjantai 25. huhtikuuta 2014

Mitä mukaan?

• vakituinen tai tilapäinen lääkityksesi (muista ilmoittaa!)
  • laastaripaketti ja paperinenäliinoja
  • halutessa kosteuspyyhkeitä tai käsidesi käsihygieniaan sekä omat punkkipihdit (ensiapulaukusta löytyy yhdet)
  • ulkoiluvaatteet ja hyvät, kävelyyn sopivat kengät
  • vaihtovaatteita (lyhyt- ja pitkähihaisia, alushousuja, sukkia...)
  • uima-asu (huom! Mariebadissa ei saa uida shortseissa), peseytymisvälineet (shampoo, saippua, hammasharja ja -tahna) ja pyyheliina
  • reppu tai pieni laukku
  • vesipullo
  • leiripäiväkirja ja kirjoitusvälineet
  • halutessa omaa käyttörahaa
  • halutessa lukemista ja pelejä
Arvokkaiden esineiden mukaan ottamista kannattaa harkita tarkkaan. Oppilas huolehtii itse omista tavaroistaan. Koulu ei korvaa kadonneita tai rikkoutuneita tavaroita.

Turvallisuus/valvonta ja terveydenhoito

Ahvenanmaan leirikoulusta tehdään jokaiselle oppilaalle turvallinen oppimisympäristö. Sitä vaatii myös koululaki. Kaikille kerrotaan etukäteen,
mitä leirikoulussa tulee tapahtumaan. Leirikouluvihkoon liimataan leirikoulusuunnitelma, joka käydään tarkasti läpi ennen leirikoulua. Turvallisuuden perustana ovat leirikoulusäännöt ja niiden noudattaminen. Jokainen oppilas vastaa itse tekemisistään ja pitää tarkasti kiinni leirikoulusäännöistä. Sääntörikkomuksista rangaistaan puhuttelulla, kielloilla, arestilla ja pakon niin vaatiessa lähettämällä kotiin kesken leirikoulun.

Päävalvontavastuu on opettajilla (Johanna Puolakanaho, Salme Luokkanen ja Katja Luokkanen). Oppilaiden valvonta on ympärivuorokautista.  Opettajat saa aina kiinni matkapuhelimesta. Valvojavanhemmat ovat Paula Ojala, jolla on sairaanhoitajan koulutus, Päivi Luokkanen, Mika Pesonen, Markku Luukkonen ja Teuvo Ojala, joka toimii kuljettajanamme. Valvojavanhemmat perehdytetään tehtäviinsä. Valvojavanhemmat vastaavat ryhmästään aina, kun toimitaan ryhmän kanssa.

Leirikoulun terveydenhoidosta vastaavat valvojavanhemmat. Terveydenhoitaja varustaa mukaamme tavallista paremman ensiapulaukun.
Vakavammissa tapauksissa tai aina tarvittaessa turvaudumme paikallisen terveydenhuollon tukeen.

Jokainen huolehtii myös itse terveydestään olemalla erityisen varovainen, käyttämällä sopivaa säänmukaista vaatetusta, huolehtimalla hygieniasta, nukkumalla riittävästi ja huolehtimalla nestetasapainosta (juomalla riittävästi vettä).

torstai 17. huhtikuuta 2014

Ohjelma

Leirikouluohjelma 12.–16.5.2014 (vko 20)

Maanantai 12.5.

08.00 Lähtö Kurenalan koululta
16.00 Päivällinen Lempäälän Ideaparkin Raxissa
17.00 Shoppailua Ideaparkissa
20.00 Lähtö Turkuun
22.00 Perillä Turussa (iltapala ja yöpyminen Omenahotellissa)

Tiistai 13.5.

06.30 Herätys ja aamutoimet (aamupala omassa huoneessa koulun eväistä)
07.30 Lähtö satamaan
08.00 Lähtöselvitys/lastaus Viking Linen terminaalissa
12.00 Buffet-lounas laivalla
14.10 Saapuminen Maarianhaminaan
14.30 Majoittuminen Pensionat Solhemiin (www.visitaland.com/solhem/fi)
15.00 Tutustuminen majapaikan ympäristöön, ulkopelejä yms.
17.00 Päivällinen Solhemissa
18.00 Kylpylävierailu Mariebadsissa (www.visitaland.com/mariebad)
21.00 Iltapala Solhemissa

Keskiviikko 14.5.

08.00 Aamupala Solhemissa
09.00 Opastettu kierros (Chips-tehdas, Kastelholman linna, vankilamuseo)
12.30 Lounas Kastelholmassa Michael Björklundin ravintolassa
13.00 Opastettu kierros jatkuu (museolaiva Pommern, merimuseo)
17.00 Päivällinen Solhemissa
18.00 Kaupunkikierros (shoppailua yms.)
21.00 Iltapala Solhemissa

Torstai 15.5.

08.00 Aamupala
10.00 Seikkailugolf
11.30 Lounas ravintola Arkipelagissa
13.45 Lähtöselvitys/lastaus (lähtöaika klo 14.25)
15.00 Buffet-päivällinen Viking Linella
19.50 Saapuminen Turun satamaan
22.00 Ilolan maatilamatkailu Valkeakoskella (sauna, iltapala, yöpyminen)

Perjantai 16.5.

10.00 Ideapark, Lempäälä - Funpark-sisähuvipuisto
12.00 Lounas (kotiruokabuffet)
16.00 Kotimatkalle - päivällinen Hirvaskankaan ABC (Hesburger) - kahvitauko Tupoksen ABC